Langkau ke kandungan utama

Mencari Konklusi - 10

"So, semalam macam mana?"
"What do you mean by macam mana?", soal Rauhah kembali.
"Kau ni mimpi ke mengigau? Dah tentu la pasal 'abang' kau tu"
"Oh...hahahahah...sorry la mek. Aku blur hari ni. Tu yang mengong kejap. Dia, ok jek. Along ada cakap nak masuk meminang kak Iman so, the day after...my 'abang' pulak nak datang"
"Wah! Ok...so, berapa hari bulan?"
"End of the semester kot. Sebab 2 minggu terakhir tu je masa yang ada plus masuk sem baru nanti nak final...tak sangka nak final year dah"
"Alhamdulillah...syukurnya, bukan je dapat ilmu baru kat sini...siap temu jodoh pulak lagi..."
"Amin...aku dapat agak, tak lama lepas aku bertunang...kau pulak yang akan menyusul"
"Pandai je kau ni. Siapalah yang nak kat aku ni kan?"
"Kau jual mahal la...Halim cari yang lain, baru tahu"
"Kau boleh tolong doakan yang baik-baik tak?"
"Sentap pulak makwe aku ni...eh, Halim ada contact kau tak?"
"Ada, sms...dia ajak jumpa tapi sekarang kan kita tengah busy dengan minggu akhir praktikum so...tak tahu bila sempatnya. Kesian pulak kat dia"
"Erm, macam ni je lah...nanti aku tanya doktor Hardee bila dia free. Boleh ajak dia temankan sekali..."
"Tak susahkan dia ke?"
"Dia pernah kata, dah lama tak jumpa Halim... I think this is the right time...kau roger si Halim. Aku set masa dan tempat dengan encik abang kesayangan kau tu"
"Abang kesayangan sangat, kan..."

==================================================

Tengah hari itu, Hardee, Rauhah dan Mahirah makan bersama-sama selepas seminggu Hardee sibuk dengan kerja-kerja yang sedia ada.

"You, kalau tak ada aral melintang...insyaAllah, hujung tahun ni I sambung study"

Rauhah yang sedang menyuap makanan ke mulutnya lantas berhenti menyuap.

"Kau dah kenapa?", soal Mahirah.

Rauhah masih membisu.

"You...kenapa pulak ni? Marah I ke?", soal Hardee, bimbang tersilap bicara.
"Yelah, tiba-tiba je cerita pasal nak sambung study...kenapa I tak pernah dengar pasal ni pun?"
"Eh...? I nak ceritalah ni. I baru mohon...actually, awal tahun lagi I apply tapi tak lulus. And I try apply semula...alhamdulillah, I lulus"
"Congrats...", ucap Rauhah tapi wajahnya masih mencuka.
"Thanks...tapi kenapa you macam tak gembira je ni?"
"I gembira tapi I sedih"
"Kau ni dah macam kap la ya nga tau tak?", marah Mahirah.
"Ok, cerita dekat I, kenapa ni?"

Mahirah minta diri dulu untuk beri ruang kepada kedua pasangan itu untuk berkongsi cerita...walaupun telah ditegah Hardee dan juga Rauhah. Mahirah pergi tidak jauh, hanya jarak beberapa meja saja dari mereka.

"I sendiri pun tak pasti kenapa I mesti rasa macam ni...yes, sepatutnya I gembira tapi dalam masa yang sama I rasa you akan semakin jauh dari I. Sedangkan sekarang ni pun I dah rasa macam jauh je dengan you padahal kita dalam satu bahagian je..."
"I faham apa yang you rasa...and I harap sangat, kalau kita ada jodoh yang panjang, I takkan sibuk macam dulu lagi... You janganlah macam ni... Kita semua ada cita-cita. Mungkin ini hikmahnya lepas kenal dengan u, I dapat sambung study", pujuk Hardee.

Itulah pertama kalinya Rauhah dengar pujukan Hardee, semata-mata untuk menambat kembali hati Rauhah. Rauhah tak minta dipujuk sampai begitu sekali dan dia bukan nak tarik perhatian Hardee untuk jadi seorang wanita yang gedik di mata lelaki itu... Mungkin dia baru kenal Hardee secara dekat tapi jauh di sudut hatinya, dia sudah faham akan perangai Hardee.

"Ok, then... I harap I akan ok. I doakan you berjaya..."
"Kita sama-sama berjaya...tak mahu sedih-sedih lagi ye...", sambung Hardee, melengkapkan ayat Rauhah.

Hardee mahu mereka berdua sama-sama berjaya.
Rauhah tersenyum lalu mendapatkan Mahirah.

"Tadi aku tengok dah macam drama malam minggu dah. Ni dah betul-betul ok ke?"
"Ok...tak percaya pergilah tanya abang kau tu"
"Hish minah ni...yelah, aku percaya"

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mencari Konklusi - 5

Sebelum masuk ke bahagian Radiologi, Rauhah dan Hardee terserempak di depan kaunter. Masing-masing terkejut sebenarnya sampaikan Rauhah pula yang tak tahu nak buat apa. "Hi!", tegur Hardee. "Assalamualaikum", ucap Rauhah perlahan tidak segalak biasa. "Wa'alaikumsalam", jawab Hardee. "Saya masuk dulu ye, doc", sambung Rauhah cuba melarikan diri dari pandangan Hardee. Hardee ke biliknya lalu duduk di kerusi. Hatinya kembali bergetar. "Hai, Rauhah? Lain macam je aku tengok kau dengan abang kesayangan tu?", tegur Khairun. "Apa yang lainnya?" "Selalu kalau jumpa macam kucing dengan anjing...tadi dah macam kau ni tikus dia tu kucing..." "Orang tengah bahagialah tu", sambung Azmil pula. "Nasib aku baik hati hari ni...kalau tak lama dah aku cincang kau tau" "Beranilah sangat kan..." "Siapa kata aku tak berani?" Sedang sibuk membuat tugasan masing-masing, Hardee sem

Mencari Konklusi - 3.

Sudah seminggu Rauhah dan Mahirah menjalani praktikal di Hospital Tuanku Jaafar, Seremban. Dan sudah seminggu juga Rauhah di bawah penilaian Hardee. Hardee semakin berpuas hati dengan perubahan yang ditunjukkan oleh Rauhah. Sekali sekali mereka bertekak juga bila apa yang diminta Hardee, tidak dilaksanakan Rauhah. Akhirnya Hardee mengalah kerana tak mahu memanjangkan perkara kecil. Teman-teman yang sekumpulan dengan Rauhah juga selalu melihat akan gelagat Rauhah yang nakal itu dan semakin faham akan kerenah wanita yang seorang itu. “Wei, kau ni berani kan? Aku tengok doktor Hardee dah habis tegas dengan kau”, tegur Khairun. “Asyik nak cari pasal je dengan aku, siapa suruh? Penat dengar dia membebel” “Dah tau tak nak dia membebel, kau ikut je lah arahan dia tu”, celah Shahrul pula. “Masalahnya sekarang, suruh aku buat kerja-kerja kerani, buat itu ini untuk dialah...bukan dalam tugasan kita kan?” “Tak ingat ke encik Arif kata apa? Buat apa saja pegawai penilai kita suruh”, sambung Khairu

Hanya Dia - 9.

"Jom turun, Uncle?", ajak Ameer. "Ameer turun dululah...Uncle ingat nak rest kejap" "Ok then . Ameer turun dulu" Imran mengangguk lalu ke balkoni melihat-lihat pemandangan di luar. Dia suka melihat matahari yang terbenam waktu senja dan segera mengambil kamera kesayangannya. Puas hatinya bila dia dapat mengambil gambar-gambar itu semua. "Takkan ambil gambar pemandangan je?", tegur seseorang di balkoni sebelah biliknya. "Eh? Ingat suara siapa tadi", jawab Imran yang masih memegang kamera kesayangannya sambil memandang ke arah Imelda di sebelah. "Tak turun dengan Ameer tadi?", soal Imelda. "Ingat nak rehat kejap...lupa yang dah hampir senja. Itu yang capture gambar sekejap...awak tak turun?" "Kejap lagi kot" Imran mengangguk tanda faham. Sesekali bila Imelda memandang ke arah yang lain, Imran cepat-cepat mengambil peluang dan merakam gambar Imelda. " Ok lah awak...saya masuk dulu. Dah Maghr