Langkau ke kandungan utama

Hanya Dia - 13

Sabtu yang dinanti, akhirnya tiba. Raihan, teman baik Imelda sudah lama sampai di biliknya ditemani Alyana, Ibtisam dan anak-anak buah Imelda. Majlis Pertunangan akan bermula selepas Zohor nanti. Sementara menanti tengah hari, Raihan sempat membetulkan sedikit baju yang bakal disarung Imelda nanti.

"Kau ni kan Im, makin lama makin keding je aku tengok. Patut gembira nak jadi tunangan orang"
"Aly, dia ni nama je makan banyak tapi...alahai"
"Amboi mak hayam berdua ni...dah aku dilahirkan macam ni, wak guano"
"Mulut tu cuba diajar untuk tidak terlalu open", tegur Alyana.
"Yolah, makcik-makcik tersayang..."
"Siapa makcik? Walaupun mak ni lembut, mak tetap lelaki sejati tau"
"Dah kalau lelaki kenapa rela dipanggil mak hayam?"
"Dengan korang je aku boleh layan bergurau. Dengan orang lain, siaplah aku cili-cili"
"Ada hati nak cilikan orang", perli Imelda.

Pintu bilik dikuak seseorang.

"Ude, Jiddah suruh ajak makan..."
"Ada...Aimy? Ingat tak ada...", tegur Raihan.
"Ada, Aimy tolong Ummi dengan Jiddah. Uncle sihat?", soal Aimy, ramah.
"Sihat... Aimy? Lama tak jumpa, Aimy nampak makin cantik"
"Ehem...ehem", tegur Imelda.
"Mak puji betul-betul tau...ikhlas dari hati lagi..."
"Dah, jom turun makan. Kang tak sempat pulak nak mekap aku"
"Yelah..."

Di ruang makan, seluruh ahli keluarga Imelda sudah menanti. Di luar rumah yang tinggal cuma, pekerja-pekerja catering yang ditempah Humairah sebulan yang lalu.

"Cepat duduk makan...dah pukul berapa ni?", ajak Faridah.
"Ma...Angah, mana?"
"On-Call kan? Tapi, tadi kak Dilla kata kejap lagi dia sampai...semata-mata sebab adik tersayang, dia cuba balik awal. Nasib baik patient dah tak ada yang admit lagi"
"Ye ke? Alhamdulillah. Sayang jugak Angah kat Im...", kata Imelda sambil tangannya ditaupkan ke muka tanda syukur.
"Angah memang sayang Im dari Im baby lagi...cuma Im tu kadang degil, Angah diam je"
"Mama ni...segan tau Im... Tapi, tu dulu kan ma?", peluk Im di pinggang ibunya.
"Ary dengan Nashreen mana, Aly?", soal Faridah.
"Ada kat rumah. Petang nanti Ary kena mekap pengantin, Nashreen ikut papa dia balik kampung kejap lagi"
"Kenapa tak diajak sekali?"
"Hadzim ada kelas tambahan hari ni. Ary ada hal, Nashreen pulak tak berapa sihat"
"Oh...demam ke?"
"Perut meragam. Mulalah tak ada mood"
"Samalah macam kau kan kecik-kecik dulu?", gurau Imelda.
"Hahahaha...ingat lagi kau ye?"
"Mestilah ingat...datang sekolah mesti nangis. Barulah aku tahu yang kau sakit perut rupanya"

Selepas makan, mereka bertiga ke bilik Imelda semula. Masa hanya tinggal beberapa jam saja lagi sebelum rombongan bakal tunang Imelda tiba. Disebabkan Imelda telah meminta untuk mekap yang tidak terlalu tebal, masa yang diambil Raihan tidak lama. Lagipun, kata Raihan lebih baik mekap tidak tebal, nanti hilang seri pengantin.

Selepas menunaikan fardhu Zuhur, keluarga besar Imelda mula bersiap-siap untuk menanti kehadiran rombongan keluarga Imran.

"You...I dengan family on the way", sms diterima Imelda.
"Amboi, dapat sms...senyum sampai nak terkoyak aku tengok muka tu. Sian Raihan mekap cantik-cantik"
"Ha??? Eh...mana adalah...Imran beritahu yang dia dah nak tiba"
"Sudah-sudah tu cik Imelda. Cubalah di simpan kejap handphone tu...naik lemas mak hayam tengok tau. Mak hayam pun ramai peminat, tapi ada kau nampak mak hayam asyik dengan phone sajo?"
"Mak hayam, tak baik cakap banyak tau..."

Mereka tertawa. Tidak lama selepas itu, Faridah masuk sebentar ke dalam bilik Imelda memberi isyarat supaya bersiap sedia. Rombongan pihak lelaki sudah tiba di perkarangan rumah.

Raihan dan Alyana setia menemani Imelda sepanjang majlis berlangsung. Selepas beberapa ketika, ibu Imelda mengiringi ibu Imran serta beberapa orang saudara-mara perempuan Imran untuk acara menyarungkan cincin ke jari Imelda.

Imelda semakin kuat menggenggam tangan Alyana. Debar hatinya, hanya Allah saja yang tahu. Imelda menghulurkan salam bila ibu Imran sudah berdiri di depannya kini. Sejuk tangan Imelda bila menyentuh tangan bakal mertuanya itu.

"Terima kasih Im, terima Imran... Tahniah, sayang", ucap ibu Imran, Mariya.
"Thanks, aunty...doakan jodoh kami", jawab Imelda.
"Lepas ni kena lembut-lembutkan lidah panggil mama", usik Mariya disambut derai tawa mereka yang ada dalam bilik Imelda.

Selesai menyarung cincin, kesemua tetamu yang tadinya masuk bersama-sama keluar ke ruang makan yang telah disediakan oleh keluarga Imelda sendiri. Majlis itu sangat ringkas, lebih ringkas dari majlis pertunangan Imelda yang dulu. Semua itu dibuat atas permintaan Imelda. Imelda tak mahu kenangan lalu mengusik jiwanya kembali.

"So, dah lega ke?", tanya Raihan.
"Lega? Tak sangat kot. Tiba-tiba bahu ni rasa berat je...tanggungjawab makin bertambah, aku risau aku tak mampu"
"InsyaAllah kau boleh...", kata Alyana pula.

Dari jauh, Imran memandang wajah kekasih yang kini tunangannya.

"Wo...asyiknya dia tenung? Tak lari gunung dikejar", tegur Zameer, mengusik.
"Haha... Itu gunung, ini orang... Tapi tiba-tiba aku tengok dia sangat lain hari ni"
"Adik-beradik lawa kot..."
"Tak nak kalah jugak kau kan... Tak sangka bakal berbiras dengan kau? Gila tak boleh blah"
"Itu kan ketentuan Allah... Apapun, congrats bro. Semoga sampai hujung nyawa tau. Jaga kakak kitorang tu baik-baik. Apa-apa jadi, kau orang pertama aku cari... We're watching you"
"Pergh.. Belum apa-apa dah warning. InsyaAllah aku cuba buat sebaiknya"

Imelda berjalan bersama teman-temannya lalu ke meja tempat duduk Imran dan Zameer.

"Dah makan?", soal Imelda, ramah.
"Belum. Tunggu you"
"Nampaknya mak ni kena beransur dululah ye... Taknak kacau pasangan romantis ni...", celah Raihan.
"Mengada-ngada tau, jom makan sekali. Im, this is my best friends. Raihan and Alyana"

Alyana hanya senyum dan mengangguk, Raihan pula bersalaman dengan Imran dan Zameer.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mencari Konklusi - 1.

Pagi itu Rauhah bangun awal kerana hari ini dia akan memulakan praktikal di Bahagian Radiologi. Selepas meneguk milo kegemaran buatan air tangannya sendiri, Rauhah keluar dari rumah dan menanti teman yang telah berjanji untuk mengambilnya di rumah. "Hello! Kau dah siap-siap ke?", soal temannya. "Aku baru je kunci pagar ha... Kau kat mana?" "Aku pun baru je keluar ni. Lagi 5 minit aku tiba...tunggu tau" "Kau lambat, siap kau...", Rauhah memberi amaran, gurauan biasa dia dan teman-temannya. 5 minit telah berlalu, bayang kereta Kancil milik temannya iaitu Mahirah tidak juga kelihatan. Selepas 1/2 jam, barulah Mahirah tiba dan dari dalam kereta lagi dia tersenyum simpul. "Kau punya 5 minit macam rumah kau kat KL je kan? Apa hal?" "Tadi, masa aku call tiba-tiba je enjin tak nak hidup. Nasib baik abang aku belum gerak lagi" "Ada je masalahnya. Dah jom gerak. Lambat nanti, tak pasal-pasal nama kita blacklist" &quo

Mencari Konklusi - 5

Sebelum masuk ke bahagian Radiologi, Rauhah dan Hardee terserempak di depan kaunter. Masing-masing terkejut sebenarnya sampaikan Rauhah pula yang tak tahu nak buat apa. "Hi!", tegur Hardee. "Assalamualaikum", ucap Rauhah perlahan tidak segalak biasa. "Wa'alaikumsalam", jawab Hardee. "Saya masuk dulu ye, doc", sambung Rauhah cuba melarikan diri dari pandangan Hardee. Hardee ke biliknya lalu duduk di kerusi. Hatinya kembali bergetar. "Hai, Rauhah? Lain macam je aku tengok kau dengan abang kesayangan tu?", tegur Khairun. "Apa yang lainnya?" "Selalu kalau jumpa macam kucing dengan anjing...tadi dah macam kau ni tikus dia tu kucing..." "Orang tengah bahagialah tu", sambung Azmil pula. "Nasib aku baik hati hari ni...kalau tak lama dah aku cincang kau tau" "Beranilah sangat kan..." "Siapa kata aku tak berani?" Sedang sibuk membuat tugasan masing-masing, Hardee sem

Mencari Konklusi - 2.

Rauhah dan teman-teman barunya seramai 3 orang bertemu semula dengan Hardee. Pelajar-pelajar lain pula dengan doktor-doktor mereka seperti yang telah diarahkan sebelum ini. Sepanjang petang itu, tidak banyak perkara yang perlu dipelajari memandangkan hari itu adalah hari paling sibuk di bilik tersebut kerana terdapat banyak kes yang melibatkan X-Ray yang perlu diselesaikan segera oleh doktor yang bertugas serta juru X-Ray yang lain. "Jadi, saya harap awak semua dah faham dengan apa yang saya terangkan hari ini. Ada apa-apa soalan setakat ini?" Masing-masing mengangguk tanda faham. "Rauhah, saya nak jumpa awak sekejap" "Oh bulan...", usik Azmil. "Diamlah...", kata Rauhah geram. Rauhah mengikut Hardee masuk kebiliknya untuk kali yang kedua. "Doktor nak apa sebenarnya ni? Kenapa doktor buat saya macam ni?", tak semena-mena Rauhah bersuara. Hardee senyum melihat gelagat Rauhah. Rauhah pelik melihat Hardee. "Ap